Real People
nl
de
uk

Zoeken door de website

  • aanbod
    • Huurwoningen
    • Koopwoningen
    • Bedrijfsaanbod
  • makelaar
    • Huurwoning
    • Koopwoning
    • nieuwbouw
    • Bedrijfsmatig vastgoed
  • Beleggen
  • beheer
  • projectmanagement
    • Wonen
    • Kantoren
  • onderzoek
    • Recente rapporten
    • Onderzoek op maat
  • taxaties
  • verzekeringen
  • Werving & Selectie
  • contact
Real People
nl
uk
de

Zoeken door de website

  • aanbod
    • Huurwoningen
    • Koopwoningen
    • Bedrijfsaanbod
  • Makelaar
    • huurwoning
    • Koopwoning
    • nieuwbouw
    • Bedrijfs onroerend goed
  • beleggen
  • beheer
  • onderzoek
    • Recente rapporten
    • Onderzoek op maat
  • taxaties
  • verzekeringen
  • de organisatie
    • over FRIS
    • Visie | FRIS code
    • Young Professionals
    • Werken bij FRIS
  • mvo
    • FRIS & MVO
    • FRIS voor Kinderen
    • FRIS Sportief
  • Privacy
  • FAQ
  • contact

Zelfbewoningsplicht: invoering vindt zijn weg zowel in de stad als op het platteland.

De krapte op de woningmarkt heeft de afgelopen jaren het maatschappelijk en politiek debat voortdurend gevoed. Waar op landelijk niveau de politici nog niet zijn uitgepraat over hoe de druk op de woningmarkt kan worden verlicht, zijn gemeenten over het hele land begonnen het heft in eigen handen te nemen om de nijpende situatie op de woningmarkt te doen stabiliseren. Een van de instrumenten die door de beleidsmakers als cruciaal wordt beschouwd in het proces, is het actief inzetten van de zelfbewoningsplicht voor nieuwe eigenaren bij het betrekken van nieuwbouwwoningen. Deze maatregel wordt voornamelijk ingevoerd om starters een kans te geven de koopwoningmarkt te betreden en buy-to-let-kopers te weren.

Hoewel elke gemeente net andere richtlijnen of uitvoeringen aanhoudt, is het principe algemeen hetzelfde: om speculatie met nieuwe koopwoning tegen te gaan, geldt er een bepaalde duur waarin de koper de woning moet bewonen alvorens hij of zij deze kan doorverkopen en/of verhuren. Voor welke prijsklassen en voor welke duur de regel geldig is, varieert van gemeente tot gemeente.

Van de vier grote steden hebben Amsterdam en Utrecht de maatregel intussen van kracht laten gegaan. Zo wordt in Amsterdam de regel opgenomen in de erfpachtvoorwaarden van de nieuwe woning, waardoor ook de volgende koper zicht dient te houden aan een minimale zelfbewoningsduur na aankoop. Wel mag men de woning  in het middensegment of als sociale huurwoning aanbieden binnen de zelfbewoningsduur. Ook mag tijdelijk wel verhuurd worden aan directe familie. In Utrecht is de zelfbewoningsplicht geldig voor woningen die maximaal €307.4000 kosten en geldt een anti-speculatiebeding van vijf jaar waarin de woning niet verkocht mag worden. Wel moet benadrukt worden dat de zelfbewoningsplicht in deze gemeenten uitsluitend bedoeld is voor nieuwbouwwoningen. Dit leidt ertoe dat de maatregel in Amsterdam pas effect zal hebben op woningen die in 2021 worden afgeleverd. In Utrecht is de gemeente er wel in geslaagd de regel van kracht te laten gaan bij twee recentelijk afgeleverde nieuwbouwwijken.

In de twee andere grote steden, Rotterdam en Den Haag, is de maatregel  nog niet van kracht. Zo wacht de gemeente Rotterdam op wat de landelijke politiek besluit, hoewel het wel besproken wordt eventueel deel te laten worden van het gemeentelijk beleid. In Den Haag is de discussie ook gaande, hoewel de gemeenteraad zich momenteel vooral richt op het bestrijden van speculatieve kamerverhuur.

FRIS schrijft o.a. onderzoeksrapporten, quick scans, huurprijsadviezen en kwartaalupdates voor professionele opdrachtgevers

 
Meer weten over deze services? Klik dan op de onderstaande link.
Meer informatie

Maar niet alleen in de grote steden is de maatregel aan de orde van de dag: ook kleinere landelijke gemeenten grijpen naar de zelfbewoningsplicht om de oververhitting van de lokale woningmarkt tegen te gaan. Daar merken lokale politici dat grond vaak wordt gekocht als belegging, waarbij beleggers zich op meerdere kavels tegelijk inschrijven in de hoop ingeloot te worden. De zelfbewoningsplicht moet er in deze gemeenten voor zorgen dat kavels ook eindigen in de handen van geïnteresseerden die effectief de intentie hebben de grond te bewonen.

Tot slot, indien de zelfbewoningsplicht ook voor bestaande woningen zou moeten gelden, dan dient de landelijke politiek zich hierover te buigen, gezien de huidige  wetgeving een soortgelijke maatregel nog niet toestaat. Minister Ollongren van Binnen Zaken werkt op dit moment aan een voorstel waarin de zelfbewoningsplicht ook naar bestaande woningen kan worden doorgetrokken. Zo zijn er vanuit de landelijke politiek meerdere stemmen die pleiten voor het ondersteunen van de gemeenten in het invoeren en uitbreiden van de zelfbewoningsplicht.

Wilt u meer weten over dit artikel?

Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier.

Vul minimaal 2 karakters in

Dit veld is verplicht

Voer een geldig e-mailadres in

Voer een geldig telefoonnummer in

Neem contact met mij op

Meer weten? Neem gerust contact met mij op:

Doris Reehorst MSc

Doris Reehorst MSc

  • Vastgoedadviseur
  • T
    +31 (0)20 - 301 77 40
  • M
    +31 (0)6 - 15 69 04 32
  • E
    d.reehorst@fris.nl
  • De organisatie
    • Over FRIS
    • Visie | FRIS code
    • FRIS Global
    • Young Professionals
    • Werken bij FRIS
  • MVO
    • FRIS MVO
    • FRIS Voor Kinderen
    • FRIS Sportief
    • FRIS Certificeringen
  • Contact
    • Veelgestelde vragen
    • Privacy
    • Onze Real People
    • Brochures
Contact

Social media

Disclaimer | All rights reserved 2023