Veelgestelde vragen huurders

commercieel

Ik wil mijn huur opzeggen

Huuropzegging 

Indien je minimale huurperiode is doorlopen (zie huurovereenkomst), kun je de huur opzeggen. Een huurbeëindiging is altijd per de laatste dag van een maand met een minimale opzegtermijn van één kalendermaand. Dit betekent dat je huuropzegging altijd voor de 1 van een maand bij ons bekend moet zijn. Klik op een van de onderstaande links om je huur op te zeggen.  

Nadat we je huuropzegging hebben ontvangen, zullen we je huuropzegging in behandeling nemen. Wanneer je huuropzegging voldoet, zal je een huuropzegging bevestiging ontvangen via de mail. Pas na de bevestiging is je huuropzegging definitief.  

Indien u de huur wil opzeggen voor iemand waarvan u gemachtigde bent, dienen wij naast het huuropzeggingsformulier ook de volmacht te ontvangen. Bij een overlijden dient naast de huuropzeggingsformulier ook de overlijdensakte te worden toegevoegd.  

Voorinspectie

Na de bevestiging zal je een uitnodiging ontvangen voor de voorinspectie. Bij de voorinspectie zal onze inspecteur met je bespreken hoe je de woning op de laatste dag van je huurperiode moet opleveren. Meestal vindt de voorinspectie op locatie plaats, in sommige gevallen is de voorinspectie telefonisch. Je zal hierover geïnformeerd worden door de medewerker die je inspectie inplant.  

Eindinspectie

De eindinspectie vindt plaats op de laatste dag van je huurperiode. De inspecteur zal in de woning controleren of de woning zonder gebreken en schoon wordt opgeleverd. Bij de eindinspectie dienen tevens alle sleutels ingeleverd te worden bij de inspecteur.  

Ik wil een contractwijziging aanvragen

Voor vrije sector woningen kun je drie verschillende contractwijzigingen aanvragen wat doorgevoerd kan worden met een Allonge wat door alle partijen getekend moet worden. 

Toevoegen contractant

Wanneer je als enige huurder op het contract staat, is het mogelijk om een medehuurder toe te voegen aan je huurcontract. Afhankelijk van de inkomenseis van je woning dient opnieuw een inkomenscheck uitgevoerd te worden om na te gaan of jullie samen aan de inkomenseis voldoen. De kosten hiervoor bedragen €100,- exclusief BTW  

Verwijderen contractant

Wanneer jullie samen op het contract staan, is het mogelijk om één van de twee huurders te verwijderen van het contract. Van de huurder die op het contract wil blijven moeten wij opnieuw een inkomenscheck uitvoeren om na te gaan of aan de inkomenseis wordt voldaan. De kosten hiervoor bedragen €100,- exclusief BTW  

Indeplaatsstelling

Wanneer één van de twee huurders van het contract verwijderd wil worden, is het eventueel mogelijk om een nieuwe huurder in de plaats te stellen. Van de huurder die op het contract wil blijven én de in de plaats gestelde huurder moeten we opnieuw een inkomenscheck uitvoeren om na te gaan of aan de inkomenseis wordt voldaan. De kosten hiervoor bedragen €150,- exclusief BTW  

Ik wil graag weten welke nutsvoorzieningen ik moet afsluiten

Bij de meeste huurwoningen dient de huurder zelf een contract af te sluiten voor de nutsvoorzieningen, TV en internet. Via deze link kan je alle aanvragen in één keer regelen.  

Techniek

Ik wil weten welke reparatiekosten voor huurder of verhuurder zijn

In het besluit kleine herstellingen is geregeld welke onderhoudskosten voor rekening van de huurder of verhuurder zijn. Er is een overzicht van allerlei soorten werkzaamheden in- en aan de woning met daarachter omschreven of deze voor huurder of verhuurder is. Het overzicht van de huurder en verhuurder kosten kan je hier vinden. 
Checklist reparatiekosten

Ik wil een reparatieverzoek indienen

FRIS Vastgoed Management 

Een reparatieverzoek kan je het beste indienen via de VSA app. Uiteraard is het ook mogelijk om ons een e-mail te sturen via onderhoud@fris.nl of telefonisch je verzoek in te dienen via +31(0)20 – 301 77 30. 

Je verzoek kan enkel in behandeling genomen worden als deze de volgende kenmerken omvat: Je naam, adres, telefoonnummer/mailadres, duidelijke omschrijving van het probleem en idealiter foto’s. Als je verzoek incompleet is vertraagd dat de afhandeling.  

Almade Vastgoed 

Ben je een huurder van Almade Vastgoed? Dan kan je het reparatieverzoek indienen via het portaal, mijn.almadevastgoed.nl of via techniek@fris.nl. Dit verzoek dient aan dezelfde specificaties te voldoen als bovenstaand. 

FRIS Investment Care 

Ben je een huurder van FRIS Investment Care? Dan kun je het reparatieverzoek indienen per e-mail via investmentcare@fris.nl of telefonisch via +31(0)20 – 691 30 43.

Ik wil een spoedmelding doen

FRIS Vastgoed Management & Almade Vastgoed

Een spoedmelding kan je het beste telefonisch doen via +31(0)20 – 301 77 30. Tijdens kantoortijden worden deze meldingen behandeld door een medewerker van FRIS. De kantoortijden zijn van ma t/m donderdag van 09:00 uur – 17:00 uur en vrijdags van 09:00 – 16:30 uur. 

Bel je buiten kantoortijden of in het weekend? Dan word je doorgeschakeld naar het noodnummer van onze vaste partner Jansen Huybregts. Zij beoordelen of je melding niet tot de volgende dag kan wachten of dat een spoedmaatregel genomen moet worden. Als een spoedmaatregel nodig is zullen zij een afspraak met je inplannen, indien dat niet het geval is zal een medewerker van FRIS Vastgoed Management je melding de eerste volgende werkdag in behandeling nemen. 

FRIS Investment Care 

Ben je een huurder van FRIS Investment Care? Dan kun je de spoedmelding telefonisch doen via +31(0)20 – 691 30 43.

financieel

Ik wil weten of mijn huur jaarlijks wordt verhoogd

In je huurovereenkomst kan je vinden op welke datum je huur jaarlijks wordt verhoogd. Tevens zal je jaarlijks hiervoor een indexatiebrief ontvangen, waarop je nieuwe huur staat vermeld.  

Ik wil een automatische incasso instellen of mijn rekeningnummer voor automatische incasso wijzigen

FRIS Vastgoed Management

Om je rekeningnummer te wijzigen of een automatische incasso aan te vragen, kan je onderstaand formulier invullen en retourneren naar administratievgm@fris.nl 

FRIS Investment Care

Om je rekeningnummer te wijzigen of een automatische incasso aan te vragen, kan je onderstaand formulier invullen en retourneren naar huurcontracten@fris.nl 

Ik wil graag weten wanneer ik mijn waarborgsom terugkrijg

In je huurovereenkomst kan je terugvinden hoeveel waarborgsom je bij het aangaan van je huurovereenkomst hebt betaald. De waarborgsom wordt, indien er geen achterstanden en gebreken zijn, 14 dagen na het einde van de huurovereenkomst teruggestort. Indien bij het eind van de huurovereenkomst wel gebreken en/of huurachterstanden zijn, zal de waarborgsom binnen 30 dagen na het einde van de huurovereenkomst worden teruggestort.  

Ik heb een verhuurdersverklaring nodig

FRIS Vastgoed Management

Wanneer je een verhuurdersverklaring nodig hebt waarop je betaalgedrag en huurdersgedrag staat vermeld, dan kan je deze opvragen via vastgoedmanagement@fris.nl.

Almade Vastgoed

Ben je een huurder van Almade? Dan kan je een verhuurdersverklaring opvragen via verhuur@fris.nl 

FRIS Investment Care

Wanneer je een verhuurdersverklaring nodig hebt waarop je betaalgedrag en huurdersgedrag staat vermeld, dan kan je deze opvragen via huurcontracten@fris.nl

Ik heb een huurachterstand

FRIS Vastgoed Management

PayQ voert het debiteurenbeheer voor FRIS Vastgoed Management uit. Wanneer je een huurachterstand hebt zal je een herinneringsbrief van PayQ ontvangen. Als je een vraag hebt over een huurachterstand kun je contact opnemen met PayQ 

FRIS Investment Care

Heb je een huurachterstand of heb je vragen? Dan kun je per e-mail contact opnemen via administratie@fris.nl.

Ik heb een andere vraag

Is je vraag nog niet beantwoord? Neem dan gerust contact met ons op.
Contact