commercieel
Ik wil mijn huur opzeggen
Huuropzegging
Indien je minimale huurperiode is doorlopen (zie huurovereenkomst), kun je de huur opzeggen. Een huurbeëindiging is altijd per de laatste dag van een maand met een minimale opzegtermijn van één kalendermaand. Dit betekent dat je huuropzegging altijd voor de 1e van een maand bij ons bekend moet zijn. Klik op een van de onderstaande links om je huur op te zeggen.
Nadat we je huuropzegging hebben ontvangen, zullen we je huuropzegging in behandeling nemen. Wanneer je huuropzegging voldoet, zal je een huuropzegging bevestiging ontvangen via de mail. Pas na de bevestiging is je huuropzegging definitief.
Indien u de huur wil opzeggen voor iemand waarvan u gemachtigde bent, dienen wij naast het huuropzeggingsformulier ook de volmacht te ontvangen. Bij een overlijden dient naast de huuropzeggingsformulier ook de overlijdensakte te worden toegevoegd.
Voorinspectie
Na de bevestiging zal je een uitnodiging ontvangen voor de voorinspectie. Bij de voorinspectie zal onze inspecteur met je bespreken hoe je de woning op de laatste dag van je huurperiode moet opleveren. Meestal vindt de voorinspectie op locatie plaats, in sommige gevallen is de voorinspectie telefonisch. Je zal hierover geïnformeerd worden door de medewerker die je inspectie inplant.
Eindinspectie
De eindinspectie vindt plaats op de laatste dag van je huurperiode. De inspecteur zal in de woning controleren of de woning zonder gebreken en schoon wordt opgeleverd. Bij de eindinspectie dienen tevens alle sleutels ingeleverd te worden bij de inspecteur.
Ik wil een contractwijziging aanvragen
Voor vrije sector woningen kun je drie verschillende contractwijzigingen aanvragen wat doorgevoerd kan worden met een Allonge wat door alle partijen getekend moet worden.
Toevoegen contractant
Wanneer je als enige huurder op het contract staat, is het mogelijk om een medehuurder toe te voegen aan je huurcontract. Afhankelijk van de inkomenseis van je woning dient opnieuw een inkomenscheck uitgevoerd te worden om na te gaan of jullie samen aan de inkomenseis voldoen. De kosten hiervoor bedragen €100,- exclusief BTW
Verwijderen contractant
Wanneer jullie samen op het contract staan, is het mogelijk om één van de twee huurders te verwijderen van het contract. Van de huurder die op het contract wil blijven moeten wij opnieuw een inkomenscheck uitvoeren om na te gaan of aan de inkomenseis wordt voldaan. De kosten hiervoor bedragen €100,- exclusief BTW
Indeplaatsstelling
Wanneer één van de twee huurders van het contract verwijderd wil worden, is het eventueel mogelijk om een nieuwe huurder in de plaats te stellen. Van de huurder die op het contract wil blijven én de in de plaats gestelde huurder moeten we opnieuw een inkomenscheck uitvoeren om na te gaan of aan de inkomenseis wordt voldaan. De kosten hiervoor bedragen €150,- exclusief BTW
Ik wil graag weten welke nutsvoorzieningen ik moet afsluiten
Bij de meeste huurwoningen dient de huurder zelf een contract af te sluiten voor de nutsvoorzieningen, TV en internet. Via deze link kan je alle aanvragen in één keer regelen.
Techniek
Ik wil weten welke reparatiekosten voor huurder of verhuurder zijn
In het besluit kleine herstellingen is geregeld welke onderhoudskosten voor rekening van de huurder of verhuurder zijn. Er is een overzicht van allerlei soorten werkzaamheden in- en aan de woning met daarachter omschreven of deze voor huurder of verhuurder is. Het overzicht van de huurder en verhuurder kosten kan je hier vinden.
Checklist reparatiekosten
Ik wil een reparatieverzoek indienen
FRIS Vastgoed Management
Een reparatieverzoek kan je het beste indienen via de VSA app. Uiteraard is het ook mogelijk om ons een e-mail te sturen via onderhoud@fris.nl of telefonisch je verzoek in te dienen via +31(0)20 – 301 77 30.
Je verzoek kan enkel in behandeling genomen worden als deze de volgende kenmerken omvat: Je naam, adres, telefoonnummer/mailadres, duidelijke omschrijving van het probleem en idealiter foto’s. Als je verzoek incompleet is vertraagd dat de afhandeling.
Almade Vastgoed
Ben je een huurder van Almade Vastgoed? Dan kan je het reparatieverzoek indienen via het portaal, mijn.almadevastgoed.nl of via techniek@fris.nl. Dit verzoek dient aan dezelfde specificaties te voldoen als bovenstaand.
FRIS Investment Care
Ben je een huurder van FRIS Investment Care? Dan kun je het reparatieverzoek indienen per e-mail via investmentcare@fris.nl of telefonisch via +31(0)20 – 691 30 43.
Ik wil een spoedmelding doen
FRIS Vastgoed Management & Almade Vastgoed
Een spoedmelding kan je het beste telefonisch doen via +31(0)20 – 301 77 30. Tijdens kantoortijden worden deze meldingen behandeld door een medewerker van FRIS. De kantoortijden zijn van ma t/m donderdag van 09:00 uur – 17:00 uur en vrijdags van 09:00 – 16:30 uur.
Bel je buiten kantoortijden of in het weekend? Dan word je doorgeschakeld naar het noodnummer van onze vaste partner Jansen Huybregts. Zij beoordelen of je melding niet tot de volgende dag kan wachten of dat een spoedmaatregel genomen moet worden. Als een spoedmaatregel nodig is zullen zij een afspraak met je inplannen, indien dat niet het geval is zal een medewerker van FRIS Vastgoed Management je melding de eerste volgende werkdag in behandeling nemen.
FRIS Investment Care
Ben je een huurder van FRIS Investment Care? Dan kun je de spoedmelding telefonisch doen via +31(0)20 – 691 30 43.
financieel
Ik wil weten of mijn huur jaarlijks wordt verhoogd
In je huurovereenkomst kan je vinden op welke datum je huur jaarlijks wordt verhoogd. Tevens zal je jaarlijks hiervoor een indexatiebrief ontvangen, waarop je nieuwe huur staat vermeld.
Ik wil een automatische incasso instellen of mijn rekeningnummer voor automatische incasso wijzigen
FRIS Vastgoed Management
Om je rekeningnummer te wijzigen of een automatische incasso aan te vragen, kan je onderstaand formulier invullen en retourneren naar administratievgm@fris.nl.
FRIS Investment Care
Om je rekeningnummer te wijzigen of een automatische incasso aan te vragen, kan je onderstaand formulier invullen en retourneren naar huurcontracten@fris.nl.
Ik wil graag weten wanneer ik mijn waarborgsom terugkrijg
In je huurovereenkomst kan je terugvinden hoeveel waarborgsom je bij het aangaan van je huurovereenkomst hebt betaald. De waarborgsom wordt, indien er geen achterstanden en gebreken zijn, 14 dagen na het einde van de huurovereenkomst teruggestort. Indien bij het eind van de huurovereenkomst wel gebreken en/of huurachterstanden zijn, zal de waarborgsom binnen 30 dagen na het einde van de huurovereenkomst worden teruggestort.
Ik heb een verhuurdersverklaring nodig
FRIS Vastgoed Management
Wanneer je een verhuurdersverklaring nodig hebt waarop je betaalgedrag en huurdersgedrag staat vermeld, dan kan je deze opvragen via vastgoedmanagement@fris.nl.
Almade Vastgoed
Ben je een huurder van Almade? Dan kan je een verhuurdersverklaring opvragen via verhuur@fris.nl
FRIS Investment Care
Wanneer je een verhuurdersverklaring nodig hebt waarop je betaalgedrag en huurdersgedrag staat vermeld, dan kan je deze opvragen via huurcontracten@fris.nl.
Ik heb een huurachterstand
FRIS Vastgoed Management
PayQ voert het debiteurenbeheer voor FRIS Vastgoed Management uit. Wanneer je een huurachterstand hebt zal je een herinneringsbrief van PayQ ontvangen. Als je een vraag hebt over een huurachterstand kun je contact opnemen met PayQ.
FRIS Investment Care
Heb je een huurachterstand of heb je vragen? Dan kun je per e-mail contact opnemen via administratie@fris.nl.
Ik heb een andere vraag
Is je vraag nog niet beantwoord? Neem dan gerust contact met ons op.
Contact